22 June 2011

K-pop?



K-Pop (an abbreviation of Korean pop or Korean popular music)
 is a musical genre consisting of electronichip hoppoprock, and R&B music originating in South Korea. In addition to music, K-pop has grown into a popular subculture among teenagers and young adults throughout Asia, resulting in widespread interest in the fashion and style of Korean idol groups and singers.
Through the presence of Facebook fan pages, availability on iTunesTwitter profiles, and music videos on YouTube, the ability of K-Pop to reach a previously inaccessible audience via the Internet is driving a paradigm shift in the exposure and popularity of the genre.

cer story

1990s: Conception and industrialization

The debut of the group Seo Tai-ji & Boys in 1992 was a turning point for popular music in South Korea. Incorporating elements of rap rock and techno. Hip hop duos such as Deux also were popular in the early 1990s.

Jonghyun, lead vocalist of the boy band SHINee.
The founding of South Korea's largest talent agency, S.M. Entertainment, in 1995 by Korean entrepreneur Lee Soo Man led to the first K-Pop girl groups and boy bands. By the late 1990s, YG EntertainmentDSP Entertainment, and JYP Entertainment had burst onto the scene and were producing talent as quickly as the public could consume it.
Groups such as as , H.O.TSechs KiesG.o.d. and Shinhwa had huge success in the 1990s. Also during this period was the emergence of hip hop and R&B music in Korea, leading to the success of artists including Drunken Tiger


2000s: Globalization

Today, apprenticeship is the universal strategy for nurturing girl groups, boy bands, and solo artists in the K-pop industry. To guarantee the high probability of success of new talent, talent agencies fully subsidize and oversee the professional lives and careers of trainees, often spending in excess of $400,000 to train and launch a new artist. Through this practice of apprenticeship, which often lasts two years or more, trainees hone their voices, learn professional choreography, sculpt and shape their bodies through exercise, and study multiple languages all the while attending school.
K-Pop is steadily gaining influence in foreign markets outside of Asia, most notably in the United StatesCanada, and Australia. In 2009, the Wonder Girls became the first Korean singers to place on the U.S. Billboard Hot 100 chart with their single, "Nobody". The following year, solo artist Taeyang and 2ne1 began topping various music charts throughout the United States and Canada with the release of various albums and hit songs. In 2011, Big Bang's album Tonight became the first K-pop album to reach the top 10 on US iTunes chart and is the only non-English language album in the top 100. In a push to further globalize the genre, K-pop artists are increasingly working with talent outside of Korea. In the United States, Korean artists are touring with groups such as the Jonas Brothers and collaborating with well-known producers including Kanye WestTeddy RileyDiploRodney Jerkins, and will.i.am.


K-Pop artists




ada apa ngan kpop????

PENANGAN drama bersiri Winter Sonata dan Autumn In My Heart yang pernah disiarkan di negara kita beberapa tahun lalu begitu hebat. Bukan saja di sini, malah drama itu berjaya mendapat tempat hampir seluruh dunia termasuk di tanah Arab.
Jika diimbas kembali, 'Hallyu' atau Gelombang Korea, istilah yang diguna pakai untuk menggambarkan pengaruh budaya pop negara itu di peringkat global dikatakan lebih dahsyat berbanding pengaruh industri hiburan yang dari Jepun, Taiwan, India mahupun Amerika Latin satu ketika dulu.



Pencapaian khalayak industri sana memperkenalkan budaya pop mereka yang merangkumi drama dan muzik membantu negara itu untuk terus dikenali sekali gus menenggelamkan budaya pop negara lain yang jauh lebih lama berada dalam industri. Susulan gelombang itu yang semakin membesar dan tidak diketahui sampai bila akan berterusan, ramai pihak mula memandang serius melontarkan pendapat melalui blog, akhbar, program bual bicara dan sebagainya. Rata-rata daripada orang dalam industri hiburan atau mereka sekitarnya.
Untuk membuka ruang yang lebih luas, SELEBRITI mengambil peluang menemui beberapa peminat yang sudi berkongsi pandangan mengenai budaya pop Korea yang menjadi sebahagian daripada diari kehidupan mereka.



Bagi Nadiah Tasin, 28, drama bersiri Winter Sonata adalah pencetus minatnya terhadap seni budaya Korea. Kemudian, secara perlahan dia mula jatuh cinta pada irama pop Korea atau lebih sinonim dikenali sebagai K-pop melalui grup terkenal negara itu iaitu DBSK.



"Oleh kerana minat dan sering menonton drama serta muzik mereka, saya mula mengikuti kelas asas bahasa Korea. Tujuan utama memang sebab minat dan bila menghadiri kelas saya dah mula faham sikit demi sikit bahasa dan budaya mereka.
"Bagi merasai keunikan budaya Korea, saya bercuti ke negara itu bersama keluarga sekitar 2007 dan lokasi paling utama pastinya lokasi penggambaran drama-drama popular mereka," katanya yang menyimpan hasrat untuk ke sana sekali lagi.



Pegawai bank itu turut berkongsi kisah betapa dia turut sanggup menghabiskan wang untuk ke konsert besar artis K-Pop seperti Jay Park, Beast, DBSK dan banyak lagi yang pernah diadakan di sini.


Ditanya mengenai keunikan yang terdapat di dalam drama Korea pula, Nadiah berkata, drama dari negara itu sangat berbeza berbanding drama terbitan Barat atau tempatan yang disifatkan tipikal.



Katanya, drama Korea banyak menerapkan nilai kekeluargaan secara halus, terutamanya soal menghormati orang tua. Malah jika ditonton dengan teliti, adegan percintaan antara dua insan juga masih mengekalkan adab ketimuran. Contohnya adegan bercium yang tidak keterlaluan, tidak seperti yang sering ditonjolkan Barat.



Pendapatnya turut dipersetujui rakan, Norhayati Ahmad Jufri, 30. Kata Norhayati, jalan cerita yang tidak klise diserikan dengan pelakon kacak dan jelita menguatkan lagi sokongan mereka terhadap drama keluaran negara itu.



"Mereka juga bijak menggunakan drama sebagai produk pelancongan sekali gus merancakkan industri hiburan Korea. Manakala lagu-lagu yang digunakan dalam drama mereka juga lebih 'catchy' dan dapat diikuti semua orang.



"Sekiranya didengar teliti, irama K-pop berbeza dengan irama J-pop (Pop Jepun) atau irama pop lain," katanya yang menyifatkan biarpun budaya pop mereka menjurus kepada hiburan, pendekatan yang digunakan tidak jauh daripada budaya Asia yang tinggi nilai budayanya.



"Unsur seks, ganas yang terdapat dalam drama mereka tidak melampau malah masih boleh ditonton seisi keluarga. Mesej yang cuba disampaikan juga berkesan dan kena pada situasi semasa," kata Norhayati.



Lebih unik, kehadiran teman lelaki berbangsa Korea menambahkan keinginannya untuk mendalami budaya bangsa itu. Katanya pada mula pertemuan dengan teman lelakinya itu tidak berkaitan dengan fenomena Hallyu tapi tatkala menjalin hubungan, dia mula mengikuti pelbagai aktiviti berkaitan Korea.



Antaranya, menyertai sebuah kelab berasaskan peminat Korea yang dikatakan kini mencecah seribu ahli seluruh negara. Kelab yang dianggotai kedua-dua wanita itu sering mengadakan pelbagai program berkaitan budaya Korea. Ia termasuklah daripada segi hiburan, sukan dan pelancongan.



"Bagi kami, fenomena K-pop akan berterusan dan mungkin mengambil masa yang lama sebelum ia surut. Apatah lagi adab budaya timur serta sokongan padu daripada kementerian di negara mereka, gelombang Korea pasti terus berkembang," kata Norizan Ramli, 27, pula.



Norizan menyarankan agar elemen positif yang terdapat di dalam setiap drama dan muzik mereka dijadikan contoh warga hiburan tempatan untuk terus menghasilkan karya yang dapat diterima semua.



Bukan menuduh drama dan muzik tempatan tidak berkualiti, wanita itu berharap penerbit tempatan sokongan daripada semua pihak amat penting untuk terus menaikkan status hiburan tempatan ke peringkat global, seperti yang dilakukan pihak berwajib Korea.



"Contoh drama tempatan yang dilihat seakan sinonim dengan budaya Korea ialah drama bersiri Nur Kasih. Drama itu bukan saja memiliki jalan cerita yang berbeza, malah penonjolan beberapa lokasi menarik di negara kita menambat hati untuk lebih kenal diri sendiri," katanya yang berharap lebih banyak produk seperti itu dapat dihasilkan warga seni tempatan.



Tatkala mendengar hujah dan pendapat mereka, disimpulkan bahawa banyak perkara logik yang positif dapat diguna pakai warga kreatif dan pihak berwajib. Biarpun industri seni kita sudah mula menunjukkan perkembangan sihat, pengaruh luar yang disifatkan negatif selama ini patut dilihat semula sebagai sumber idea baru.

No comments:

Post a Comment