16 May 2011

mowninggg~

Yes, hari ini cuti hari wesak. bezny...coz riney xyah g claz, xyah g jalan2,xyah nk bgun awal2...xyah nk pakai cantik2 hehehe..So pew yang penting wani nk lepak dengan blog ney : ) weehuu..sementara tengah melepak ni, jom kita bz body sikit tok kita tahu tentang latar belakang Hari Wesak ni.


Kenapa kita kena ambil tahu ? Sebab kita kan rakyat Malaysia,bak kata PM 1 malaysia wah2 kelaz gi2 y terdiri dari pelbagai kaum dan agama...So Jommmm ! kita layan  (bg orang Islam, jangan sambut hari wesak yea, dah tauw cuti 2 duduk je kt rumah : ) jangan gatai2 nk g sambut.....heee

Hari veesak atau dikenali oleh kita Wesak day ialah bersamaan malam 15 bulan 6(kiraan kelander lunar thai) dikenali,"Veesakhabhucha", dimana aktiviti sembahyang,wean tean ( pusing lilin)di wat-wat buddha,akan diadakan buat penganut buhddha seluruh dunia hari ini.Wesak bersamaan dengan hari prakpudtakchao(Gautama buddha) lahir,berjaya tradsaru(enlightenment) dan kesyurga.veesakhabhucha(wesak) singkatan dari perkataan"veesakhaphrurakmeebhucha"



Hari wesak ialah salah satu hari penting dalam agama buddha kerana hari ini jatuh bersamaa
n 3 perkara kejadian  penting dalam satu waktu ialah hari lahir,berjaya dan kesyurgaa gautama buddha....
Selepas sembahyang, mereka akan melepaskan burung merpati dan lebih afdol, mereka member makan kepada orang-orang miskin dan sedekath kepada para tokcha atau sami.


selain itu, pada sebelah malam pula, penganut Buddha akan melakukan upacara perarakan mengelilingi ubosatha (Thai:vian tian)sebanyak tiga keliling untuk memperingati kebesaran Buddha, dhamma dan Sangha .


Setiap tahun di Kuala Lumpur akan diadakan perarakan kereta berhias, mengelilingi bandar dan bermacam2 lg. 


Perarakan itu akan lebih bermakna sekiranya semua orang yang menyertainya memahami maksud perarakan tersebut.


hurm...bagi penganut buddha....
 Hari Wesak ialah hari mulia yang mesti dijaga kemuliaannya agar terus dihormati dan diperingati oleh seluruh dunia. Kesucian dan keharmonian Hari Wesak bergantung kepada penganut agama buddha.


heheehe...sew e2 kot ckit sebnyak tentang hari wesak y korang perlu tahu...happy holiday...
n ceria2 slalu yea=)

No comments:

Post a Comment